Isnin, 25 Jun 2012

Edisi Terjah Isnin: Beg Mekap Lalala


Dah la lama menghilangkan diri, muncul-muncul je buat entry pasal mekap. Langsung tiada kena mengena.


Haha. Pandai tak saya ambil hati pembaca semua?

Ramai sangat yang meluahkan perasaan supaya saya cepatlah update entry baru. Dengan hasben i pun terjebak suruh saya update blog. Sabarrr je la. >_<


Cerita dia macam ni. Janganlah melulu kata tak ada kena mengena. Ada kena nya....

Sejak dua menjak - tiga menjak ni...saya suka mekap. Tapi takda lah sampai tahap mekap gaya hallowen. Eerr..itu tahap maksimum. Saya punya tahap beginner.


Kalau boleh, nak pergi beli surat khabar kat kedai mamak depan rumah pun, nak mekap lawa-lawa. Masalahnya, lawa ke? Propaganzaaaaa sangat!







Secara mata kasar, beg mekap saya ada tiga.
Namun secara mata halus, saya cuma ada satu sahaja beg mekap yang perlu.
Lagi dua beg tu, penuh dengan mekap yang jarang guna.

Kenapa kesemua warna pink?
Percayalah kawan, ini semua hanya kebetulan.
Haha
Beg bunga Crabtree&Everlyn tu pakej sekali dengan hantaran kahwin.
Yang pink plain tu, free gift dari STAGE.
Yang pink polkadot tu beli kat kedai RM2.
Sungguh kebetulan, semua warna pinky!




 Ni gambar secara terbuka pula.
Bersepah. Maaf. 





Kite selongkar one by one la.
Puas hati masing-masing bukan? (bukan nada marah)






 Segmen Palsu.
Bulu Mata Palsu
Memang penuh dengan kepalsuan, sebab tu jarang pakai.
Pakai bila rasa kuat nak tampung bulu extra kat mata.
Bulu mata tak ada brand. 
Janji cantik, lebat, berkilat (?) dan tak ada kelimumur (?!!!!)

Paling penting di sini, gam bulu mata.
Cantik dan mahal macamana pun bulu mata palsu, kalau asik tertanggal, baik TAK PAYAH PAKAI!
(kan dah kena marah)
Pakai lah gam jenama DUO, boleh dibeli di kedai MAC dengan harga RM49.90.
mahal tapi berbaloi sebab gam tahan lama, tiub besar boleh pakai lama.

Pelentik bulu mata menggunakan kuasa bateri adalah best.





 Segmen Eyeliner

Dulu saya suka pakai gel eyeliner sebab sapuan yang rata dan pekat. Tapi yang best tu, mesti ada tak best. Ia terlalu melekat di mata sampai susah nak tanggal dengan air.
Tak kose nak sental sampai hitam seluruh mata.

Maka saya tukar je pensil atau liquid eyeliner.

liquid eyeliner (black) - elianto, etude house
pencil eyeliner (black) maybelline, kajal, etude, avon, crayon eyeliner brand dari mekah
pencil eyeliner (white) - sasa, STAGE, dan yang lain semua tiada brand 




 segmen lukiskan kening

Saya tidak mencukur kening, tapi rapikan sahaja
saya cuma sekatakan warna kening supaya tidak nampak seperti zombie takde kening. (kau hade??)
Pencil eyebrow liner - silkygirl
 eyebrow pallete - etude house

Kalau rajin saya pakai etude house pallete tu.
Kalau nak cepat memang rapikan guna pencil saja.Pemadam takde





 Segmen bedak dan alas bedak
Secara jujurnya, daripada kesemua yang ada di dalam gambar atas ni, saya cuma pakai dua benda je.
Bedak PIXY dan foundation ZA.

yang lain semua tidak pakai malah ada yang tidak pernah bukak langsung. Huwaaa tamakkk
Avon smooth mineral foundation tu tak pernah bukak pun.
Stage loose powder tak pernah pakai
MAC foundation tu pakai sekali sekala bila perlu.
Stage foundation dan concealer lagii langsung tak pernah pakai.

Sebab apa? sebab saya dulunya tak pandai pakai foundation. Rasa tidak yakin je bila pakai. 
Lepas tu bila beli foundation ZA rasa best pulak. Maka saya pun jatuh hati dengan foundation tersebut.
^__________^




 Segmen Mascara

Bulu mata tak lentik dan lebat macam saya, memang geram bila nampak iklan mascara kat TV dan Majalah.
Kalau geram je tak apa. Ni geram sampai nak beli.
Pastu bila effect dia tak melentik macam model pakai, rasa menyesal.
Akibatnya, bersusun la mascara dalam beg mekap.

>_<





 Segmen eyeshadow

Victoria Secret, STAGE, Elianto, In2it, Silkygirl, 
Saya suka gila eyeshadow matte warna hitam.
Tak tahu kenapa aku pelik sangat.
Padahal bawah mata memang dah semulajadi hitam, lepas tu nak hitamkan bahagian mata atas pulak.
MOTIP??







 Segmen berus ku berus mu jua



 Segmen blusher.
Bila ambil gambar ni, baru perasan, koleksi blusher saya semua lebih kurang saja warna.
tak mencabar pipi langsung!

avon minerals blusher tu tak pernah pakai! haha
yang lain sume pakai sbb brand elianto. Elianto best mcm durian!!




 Segmen Lipstick

oh sekarang ni saya tergilakan lipstick NYX. saya beli online sebab takde jual di drugstore malaysia lagi.
selain dari bau wangi, lipstick tu tak menjadikan bibir saya mungil sangat.
Kalau mungil sangat, nanti orang panggil saya Kilafairy. Achaner??

Stage pun best sebab matte.


yang lain, pakai je la bila nampak sangat bibir pucat. 





 Segmen Lipgloss

saya tak berapa sukakan lipgloss.
sebab bibir saya semulajadi tebal.
Nanti jadi mungil.
Bila mungil...err..ok jangan bagi saya teruskan mengulang ayat di atas ye.
Kilafairy tak bersalah dalam hal ini.



Tapi TonyTint dari TonyMolly tu memang best.Dia bukan lipgloss, tapi dia dah sesat termasuk dalam segmen ini.
Tak apa, kan?









Fuhhh penat menaip, Jah!!!!!













Hakikatnya, saya takdelah pakai kesemua mekap di atas sbg mekap harian saya.



Barang mekap harian saya seperti di bawah ini!!







 alatan mekap yang perlu ada dalam beg tangan saya adalah seperti di atas ini je...
Sikit kan? Kan?
Pleaseeeee katakan, ianya sangat sedikit.
>_<





 Mascara elianto, Mac, Maybelline
Pelentik bulu mata (termasuk bateri).
Kalau bawak alat tu je pun tak guna kalau bateri tertinggal kat rumah.
Nak pakai bateri kereta? 
Cubalah kalau sudi.




 NYX lipstick. 
Maybelline lipbalm.
TonyTint in Red Apple
Lipgloss Etude House
Lipstick Elianto




 Blusher murahan takde brand (rm10) siap dengan applicator span
Kabuki brush Elianto utk dipakai baked blusher Elianto.


 Eyeshadow warna suka hati aku 
Berus pun sila bawak.
Sebenarnye pakai jari pun boleh kalau nak pakai eyeshadow.
Tapi bawak je la incase taknak kotorkan jari jemari 



 Untuk kening, saya pakai silkygirl pencil dan pallete dari etude house



 Black eyeliner crayon dari Maybelline
White eyeliner dari STAGE dan brand yg tidak diketahui (beli kat mekah aritu)



 Liquid foundation ZA
Bedak PIXY 



 Haaa kemudian masukkan sahaja ke dalam beg mekap yang free ni.



 kemudian sumbat dalam hanbang dan boleh la keluar berjalan-jalan.




 Dah mekap 5 jam, amik gambar black and white je??!

haha motip sgt.
tak nampak eyeshadow hijau kuning iolsss tu tauuuu


















Ok entry dah tamat!!!!




eh sekejap....





ada lagi....












 Just nak bagitahu,sharpener untuk eyeliner yang paling murah dan best setakat ni adalah Elianto ni ha.
Sejak beli memang tak pernah tersumbat-sumbat, even saya sharpen crayon punye eyeliner.
Siyes best!
Saya beli waktu tengah promo, RM6 sahaja.



Dan jangan lupa ye. syok sangat main mekap-mekap sampai lupa nak cuci muka bersih-bersih.
Sila pakai facial wipes ye sebab make up remover oil terlalu berminyak takut tersumbat lantas tertutup pori muka uolsss yang gebus itu.
Dan jangan pakai baby oil utk hilangkan mekap!!! sebab ia mengandungi mineral oil yang memang pasti buat pori muka tersumbat ketat-ketat.









ARAHAN: selamat tido lepas baca entry ni, panjang sangat sampai ngantuk!!!!!!

zzzzzz














32 ulasan:

onie berkata...

onie punya eyeshadow dari elianto ada 5,tapi tak pakai sangat,cuma suka kumpul,haha :P

Riena Haiqal berkata...

mak ai.. banyaknya makeup.. hehehehehehe.. sungguh2 buat saya rasa jeles la dengan makeup yang banyak ni. heheheheh :)
cantik header baru tu.. :)

Cik Tqah berkata...

hohohoho.. try tint yg etude house.. meletops.. ouh..my one da nk abes..kene lari laju2 p beli

Nur Asilah Mohammad berkata...

haha.. comel sangat kak ain ni.. makeup akk sgt sikit. heehee. banyak gilo kak oi..... meletoopp.. ;p

Aida Jelita berkata...

hahahah 'SIKIT' sangat barang make up harian tuh hahaha

Sweet Emotion berkata...

Ain, kita punya mascara coklat pink tu sama la..
masa mula2 beli tu bau mcm coklat..
wangi je.. rasa nk mkn je.. hihi~
mascara tu mmg best..
tp skrg xde kua kt elianto lg.. huhuhu~
mana nak beli ya?

mimie.. berkata...

love this entry..sebab sy sgt sukakan mekup hihi.. :)

oh kak ain, yeke lipstik nyx tu best??akk beli kat mana?sy nak try jugak lah..

sebab sy ni org yg paling bermasalah dari segi pemilihan lipstik huhu

mimie.. berkata...

ooh lupa pulak..sukaaaa lah dengan header akk..comeiii!! :)

IDA MANSOR / IENA MANSOR berkata...

tony tint tu apa? btw mahal tak NYX punya lipstick?

Mass berkata...

wow...banyak gile brg makeup...hehehe...suka tgk org bermekap tp sendiri bermakep x reti sgt :)

♥nurul♥ berkata...

tony tint tu best:) murah pulak tu kan kan hehe

IDA MANSOR / IENA MANSOR berkata...

nurul, wet tisu utk remover make up tuh jenama simple kita pn pakai..bets kan..pernah pakai yg len..tp ttp rasa simple nyer brand lg best ^^..

btw tgk bykkknya barang make up..xder teringin g kelas make up ker? jd make up artis..mesti ramai jer nk hasil tangan nurul ain yg cantik manis neh..hihi ^.^ sorry komen terpanjang pula >.<'

Tanpa Nama berkata...

sis beli lipstick nyx tu kt online mane eh?

ena azman berkata...

banyaknya mascara!!! hehe..ena ada satu / dua je..

Uncle Hussain's Dotter berkata...

at lasttt, setelah lame benO menunggu kakain kesayangan ini update belog. hehehe. best bace segmen mekap2 yg kakain buat (even xpenah pakai mekap pon tetibe terasa ingin bermekap juga, duhh!) misshhhhyuu sis >_<

Tanpa Nama berkata...

lengan itu aurat..

mira maisara berkata...

ohh wahh sangat banyak barang mekup..hehe . a'a comel header kamu la :D

Yuyu Zulaikha berkata...

amik kanggggg semua baru tauuuu!!!

AyaZuki Is Cullen berkata...

meh sini sikit barang2 tu..geram tengok banyak2..hee
kak ain cantik header tu ^^

♛ Dea Arematt ♛ berkata...

bnyk nyer mekap sis.. :).. neway, comel header.. hihi

Cik Suheela berkata...

mcm2 ain ada...best3.. :)

farhana berkata...

eyeliner liquid silkygirl paling best guna.. ;)

nitnot berkata...

bedak compact PIXY memang besttt !

armouris berkata...

Beg mekap saudari telah dipilih menjadi feature di FB Handbag VS Kasut. Check it out!

Nurul Akmal berkata...

macam amcam ade... eh header blog dah bertukar.. comelnyer...

hazanis berkata...

banyaknya alat makeup..hehe
baru perasan header baru..cantik la kak ain..:)

Eyesha Zaidin berkata...

SALAM HAI AIN!

TERTARIK DGN ENTRY AWAK...=)

Ardini Humaira berkata...

tu kira okay lagi taw.. dni nih haa... makin bersepah alat mekap baru.. tak bukak langsung. beli dan simpan. sejak preggy nih haa teruk benau malasnye. pakai bedak aje. perkataan lain tade timbul. cuma bedak je. kalo rajin, lipbalm. aaaa pemakai eyeliner tegar dah pencen sejak pregnant. tunggu tengok pas bsalin datang balik tak mood mekap2 hehe

nur syakirah yusof berkata...

xsangka plak Puan Nurul Ain ni layan Tony Tint gak! hihi. sapa2 nk bole la order sini.. dengan harga Rm12 botol kecil exclude postage. sorry nyemak dtg promote. bleh la kt share2 pakai jugak yer dokk.. ;p

Natasha berkata...

waaaaaaaaaaaah
banyaknyer make up kakak
hehe
(=

nina berkata...

besnyaaa tengok...sis,banyak sungguh...:)

Ana admi berkata...

Best kan.tony tint tu