Khamis, 1 November 2012

Produk Penjagaan Muka untuk yang berkulit kering dan kulit sensitif...


Soalan yang sering ditujukan kepada saya dan soalan yang paling susah saya nak jawab ialah ' kulit muka awak adalah jenis apa?'

sumpah tak tahu nak jawab apa.


Beberapa hari lepas sambil menghabiskan masa lapang yang terlalu lapang ni, saya terfikir untuk melihat kepada ciri-ciri kulit yang patut kita ketahui dimanakah letaknya tahap kulit muka kita!


A.Kulit kering
B.Kulit normal
C.Kulit berminyak
D.Kulit kombinasi


A.CIRI-CIRI KULIT KERING:
Permukaan kulit kering dan tipis
Kulit kelihatan kusam
Terdapat garis halus, dengan bertambahnya usia maka garis tersebut akan menjadi keriput.
Pori-pori halus / tidak kelihatan.


B.CIRI-CIRI KULIT NORMAL:
Pori-pori halus/sedang
Kulit lembut, halus dan kenyal
Jarang timbul jerawat
Kulit bersinar


C.CIRI-CIRI KULIT BERMINYAK:
Pori-pori besar
Kulit mengkilat
Kulit mudah berjerawat
Kulit luar tebal


D.CIRI-CIRI KULIT KOMBINASI:
Berminyak di daerah T ( dahi, hidung, dagu)
Normal di daerah pipi dan rahang
Kering di daerah sekitar mata, pipi bagian atas, dan leher.


Saya dapati kulit muka saya adalah jenis kering sebab selalu kusam. Yup yup...saya setuju dengan statement saya ni (motip menyokong kenyataan sendiri??)

Malahan, kesilapan paling besar saya selama ini adalah....saya ingatkan, setiap kali lepas cuci muka dan muka terasa tegang, ia adalah tanda kulit yang sihat, tapi ianya TIDAK BAGUS.


Anda dan kita semua tidak patut berasa ketegangan muka setiap kali lepas cuci muka.


My bad...sebab masa zaman remaja dulu, saya selalu terpengaruh dengan lambakan produk muka yang entah dari mana datangnya, dan entah apa kandungannya!!




Malahan, ada masa sekitar mulut saya juga berasa sedikit pedih. Mungkin juga kulit saya sedikit sensitif.

Risaunya!!

Dah la sejak mengandung dan sejak bersalin tempoh hari, saya langsung tidak suka pakai skin care. (tapi gila mekap...macamana tuh??)

Muka terbiar terdedah macam tu saja.

:(













Saya perlukan produk muka yang lembut pada kulit saya!

lembut macam roti kukus yang telah di sapu dengan Kaya!

saya perlukan produk penjagaan muka yang mampu mengusap lembut pipi ku ini. 
(ehhhh hover pulak!!)











ye.

ini jawapan kepada gadis manis berwajah kering tapi hati tak kering pon macam saya!!

malahan, gadis berkulit sensitif juga boleh yay sekali.

(ralat: gadis disini tidak bermaksud remaja sahaja. makcik-makcik pun saya anggap gadis)


 Produk terbaru dari Cosmoderm
Gentle Series

Terdiri daripada:
1. Pencuci Muka (RM22.90)
2. Toner (RM33.90)
3. Pelembap siang (spf 25 pa++) (RM45.90)
4. Krim pemulih malam (RM55.90)


So rutin penjagaan muka harian saya kembali bermakna.

sebab benarla janji cosmoderm tersebut, Gentle series ni betul-betul membelai lembut muka iols. Terharu tau!




 Cleansing Milky Foam 100ml 
RM22.90



Cuci muka dengan pencuci muka Gentle ni.
Ia tidak berbuih, tapi sangat lembut pada kulit.
Kawan-kawan yang ada masalah kulit merah mengelupas akibat sensitif, jangan risau, ia tidak pedih langsung.
Malahan, selepas cuci muka, kulit saya sudah tidak berasa tegang macam dulu.

(ralat: mata lebam takde kena mengena dengan hasil Gentle Series ni. bahhaa)

Lepas dah senang hati cuci muka dengan lembut, keringkan muka guna tisu secara dab-dab sahaja.
Janganlah kau keringkan muka pakai hair dryer pulak. Kasihan muka yang tidak bersalah itewww.





Toning Lotion 100ml
RM33.90


Pertama kali jumpa toner yang lembut pada kulit.
Like seriously.


rasa lembut pada kulit sampai tak percaya ia adalah toner.
But believe me..and believe Cosmoderm
dont believe justin bieber.
(tak pasal!)




 Pelembap siang 
Day Moisturizer 30ml
RM45.90


Bagusnya kerana ada spf 25
Bagusnya lagi tekstur sangat ringan.
Tidak melekit!!


NI pulak krim malam.
Night Revival Cream 30ml
RM55.90

Apa yang saya terpaling suka ialah packaging botol pump dia yang sangat mudah.
hanya picit dan bertenang.
(bertenang?? hahaha bertenang la..kalau kau seronok sangat main picit2 cepat habis pulakkkk krim tuh!)


Oleh kerana sudah malam, maka saya pakai krim malam laaa
picit dan bertenang lagi.

lepas dah sapu ke muka, terasa superbnya diriku ini.

pssstt: saya sangat cerewet bab krim malam. sebab kebanyakan krim malam yang saya pernah cuba semuanya terlalu berat mata memandang.
Maksudnye, tebal. Macam tak boleh bernafas saja kulit muka ku.

Tapi tidak dengan krim pemulih malam dari Gentle Series Cosmoderm ni.
Tekstur sangat ringan.
Macam tak pakai krim malam.


tak percaya??


bukti
krim malam yg best
tak melekit atau berkilat pun muka
paling best, sgt GENTLE kepada kulit.


maafkan eyebag saya ye. dia mmg suka posing depan camera
(&%#@$%^)





alhamdulillah, muka saya dah tak pedih-pedih secara tak pasal-pasal lagi!
Boleh melompat macam dalam gambar ni nanti (tunggu habis pantang dulu!)




Produk ni sudah pun berada di pasaran.
Boleh serbu Guardian, Vitacare atau farmasi persendirian sekarang!
ataupun boleh beli direct terus dengan pihak Cosmoderm dengan klik ke website Cosmoderm
beli online dapat diskaun tauuu!!!



sebarang pertanyaan boleh la terjah 



gunakan produk Cosmoderm tanpa was-was. Kerana ia adalah halal dan alcohol-free, oil-free, dermatologist tested, all natural plant based ingredient.


true story: kawan saya pernah pakai satu produk dari indonesia (bukan nama sebenar). dan akhirnya kulit muka dia mengelupas teruk dan jadi kulit sensitif merah-merah.... lepas stop pakai produk XXX tu, dia try Gentle Series dari Csosmoderm, alhamdulillah kembali pulih kulit dia!!



Ini kerana Gentle Series bertindak secara 3 langkah ini
Sooth.Protect. Lock






ps: yang berkulit berminyak jangan cuba-cuba pakai Gentle ni tau. sebab kandungan kelembapan Gentle adalah tinggi. So si kulit berminyak masih boleh teruskan memakai Tea Tree Series dari Cosmoderm.




17 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

akak, kalau kulit jenis yang berjerawat + kusam + kering. sesuai ke pkai ni? sy skang pakai cosmoderm vit E. utuk hilangkan parut jerawat tp xde perubahan pape pon :(

Atie berkata...

Ain, cadangan sy bila pakai toner jgn letak atas face cotton coz rugi sbb dah kena absorb dulu..apply terus atas tapak tgn n tepuk2 la kat muka:)

Rizawati berkata...

best ke kak ain?nak try jugak..tp kulit kita bminyak..tp sensitif jugak..cmne ye?

aisyahkz berkata...

Yeayy!boleh serang guardian or watsons je nanti!yeay yeay!

AyaZuki Is Cullen berkata...

geramnya tengok pipi kak ain..rasa nak picit2..gebuu.. >.<

Makbed berkata...

haaa... i tau produk kulit mengelupas selama 2 minggu tu. mmg skang feymes. tapi, syaratnya kena tanggung kulit mengelupas selama 2 minggu (sahaja) dan kemudian wajah akan menjadi cantik, licin dan comel seperti bayi.


kena sabar dan tahan sakit.

semestinya aku tak cuba sebab macam enyakitkan diri jer. Huuuu~

LEpas besalin mmg kulit kusam tau. MInum kopi tak? Nak kasi free gift.

nuruashia berkata...

i <3 cosmoderm too sys! :)

cicileydi berkata...

http://www.cicileydi.com/

Min Aina Ila Aina berkata...

Alahai..kulit dah gebu dik...

Azliana Yusof berkata...

Assalam semua.. Menjawab a few question di atas, utk pengetahuan, Gentle Series adalah untuk kulit kering atau kering yg sensitif.. utk kulit berminyak & berjerawat tidak boleh mgunakan Gentle ye sayang sume..

Anonymous: Adik tidak boleh menggunakan set Gentle Series ini. Kulit adik kering dipermukaan, tetapi sebenarnya berminyak dibahagian dalamn.. Adik sebenarnya harus menggubnakan set Tea Tree utk menyelesdaikan masalah jerawat terlebih dahulu. Vitamin E mmg utk pemudaran parut, tetapi dalam masa ini, adik harus selesaikan masalah jerawat nnt bila masalah jerawat dh selesai baru adik cari set Vitamin E utk pemudaran parut dan kulit kusam. Adik bole emailkan ke askcosmoderm@gmail.com utk konsultasi kulit yg lebih details.

Atie: Terima kasih atas cadangan.. memang bole je kalau nak jimat buat mcm Atie sarankan tu, tetapi hendak diingati bahawa tugar toner juga dalah untuk membersihakn sisa2 lebihan pencuci yg tertinggal dikulit. sebab itu facial cotton penting.. selepas itu barulah ditepuk2 wajah supaya peredaran darah boleh berjalan dgn lancar..

Rizawati: Kulit berminyak tidak sesuai utk set ini ye dik.. utk set kulit berminyak adik disarankan guna tea tree oil set..adik bole layari website kami untuk keterangan produk dan pembelian secara online di www.mycosmoderm.com

Aisyahkz: maaf ye sis.. guardian kami belum masuk lagi utnuk sek Gentle.. dan Cosmoderm TIADA di Watson ye.. bole cari produk kami di Apex dan Vita Care Pharmacy atau pembelian secara online di www.mycosmoderm.com

Makbed; produk pengelupasan mengandungi hydroquinone dan mercury yg sgt2 bahaya bukan shj kpd kulit, juga ia meresap kedalam darah dan boleh mengakibatkan kerosakan kpd saraf.

Nuruashia: we love u too sis :)

rarakaren91 berkata...

Saya nak tanya macam saya sekarang ni kulit merah dan kering. pedihpedih. produk ni sesuai. saya sangat perlukan bantuan sbb buntu nak guna produk apa?

rarakaren91 berkata...

Salam. kulit saya sekrang ni pedih, kering dan merah2. boleh ke saya guna produk ni? saya buntu sangat. taktahu skin care mana yang bagus. ;(

rarakaren91 berkata...

Saya nak tanya macam saya sekarang ni kulit merah dan kering. pedihpedih. produk ni sesuai. saya sangat perlukan bantuan sbb buntu nak guna produk apa?

rarakaren91 berkata...

Saya nak tanya macam saya sekarang ni kulit merah dan kering. pedihpedih. produk ni sesuai. saya sangat perlukan bantuan sbb buntu nak guna produk apa?

Nur berkata...

slm sis ain..sy nk tya ckit..few weeks before this sy ada cuba set penjagaan muka dr indon..hasilnya muka sy mengelupas dan merah2..jd gatal sebab kering sgt..dan sy tergaru bhg mke di tepi mulut..so skrng nie ada parut hitam di dua2 belah tepi mulut..teruk jgk..then sy terdgr ttg cosmoderm..sy stat guna set vitamin e: cream 3000iu n cleanser..skali dgn magic exfoliating gel..bru 4hari guna..tp sy guna exfoliating gel too tiap2 ari kt kaw berparut..habis merah2..hee..bru tahu patut guna 2x je semggu..boleh hilang ke parut sy nie?nmpk makin teruk je..

Nur berkata...

slm..sy nk tya..few weeks before this sy ada cuba set penjagaan muka dr indon..hasilnya muka sy mengelupas dan merah2..jd gatal sebab kering sgt..dan sy tergaru bhg mke di tepi mulut..so skrng nie ada parut hitam di dua2 belah tepi mulut..teruk jgk..then sy terdgr ttg cosmoderm..sy stat guna set vitamin e: cream 3000iu n cleanser..skali dgn magic exfoliating gel..bru 4hari guna..tp sy guna exfoliating gel too tiap2 ari kt kaw berparut..habis merah2..hee..bru tahu patut guna 2x je semggu..boleh hilang ke parut sy nie?nmpk makin teruk je..

AskMe BBPlus berkata...

Dulu kulit saya pun kering. Tapi saya jenis malas nk sapu2 cream. So saye search la remedy ape yang lain ade. Saye jumpe BB Plus Collagen. Memang menjadik. Tumit dah tak merekah. Jerawat belakang badan pun dah tak dek. Kalau nak tahu lagi, boleh like page, follow fb or bace blog kiteorg.. :)
Facebook - http://www.facebook.com/pages/Askme-BBPlus/583812601647312
Twitter - https://twitter.com/AskMeBBPlus
Blog - http://askmebbplus.wordpress.com/